Aan de slag met je uitstelgedrag: Tips!

Opvallend is dat ondanks dat iedereen die ik begeleid,  AD(H)D heeft, iedereen toch heel verschillend is. Dé AD(H)D’er bestaat niet. Maar één ding hebben eigenlijk AD(H)D’ ers wel met elkaar gemeen: uitstelgedrag.

Op zich ben ik niet zo van de tips. Ik werk graag op maat en vind het belangrijk dat iedereen die ik begeleid zijn of haar eigen ‘gebruiksaanwijzing’ leert kennen. Lijstjes met tips zijn er legio te vinden op internet, dus als het zo makkelijk was…..Wat voor de één uitstekend werkt, hoeft voor de ander juist niet te werken. Toch zet ik vandaag voor jullie een aantal tips om uitstelgedrag de baas te worden op een rijtje. Er is nog veel meer over te zeggen, dus misschien komt er ook wel een deel 2. Dingen waarvan ik denk dat ze écht belangrijk genoeg zijn om in ieder geval met jullie te delen, deel ik dus in deze blog alvast.

Leg een goede basis: zorg voor je geestelijke en lichamelijk gezondheid.

Slaap, voeding, sport, genoeg drinken, stress. Een gebrek of juist teveel aan deze dingen heeft vaak op iemand met AD(H)D meer invloed dan op iemand zonder AD(H)D. Probeer er echt serieus aandacht aan te besteden. Hoeft niet aan allemaal tegelijk als je nog niet gewend bent hier eens naar te kijken, maar maak een begin. Zorg goed voor jezelf. Het nalaten ervan heeft vaak een behoorlijke (negatieve) invloed op hoe je je voelt en functioneert, dus óók op je uitstelgedrag.

Wacht niet op het perfecte begin maar begin gewoon!

Ja, je hebt kans dat je niet bij het perfecte begin begint. Mocht dat al bestaan. Je kan nog heel lang blijven denken waar te beginnen, hoe te beginnen, eerst een plan van begin tot eind etc etc, maar het resultaat is dat je niet begint. Als je gewoon begint, ontwikkelt de klus zich gaandeweg wel. Durf daarop te vertrouwen.

Begin voordat je je herinnert dat je er een hekel aan hebt

Gewoon doen. Nu. Leuk of niet leuk, niet afvragen. Niet wachten tot je inspiratie hebt, die kan namelijk héél lang op zich laten wachten.

Neem gewoon baby-stapjes en als je je focus verliest: niets aan de hand, je gaat gewoon weer verder

Deel een grotere klus in in kleine klusjes/stapjes. Niet in perfecte stapjes, maar deel het gewoon op. En begin. Raak je je focus kwijt, dan keer je gewoon weer terug en ga je verder waar je gebleven was.

Werk met mensen om je heen die ook aan het werk zijn

Iemand zien werken kan ertoe leiden dat je zelf ook in een mood van werken komt. Ga bijvoorbeeld studeren of een andere (administatieve/werk) klus doen in de bibliotheek. Of spreek af het samen met iemand te doen, ieder zijn eigen werk maar wel samen in één ruimte. Het zien van anderen die ergens mee bezig zijn, brengt je in een andere mind-set dan alleen aan de tafel thuis. Op zijn minst ga je niet zo snel filmpjes of vlogs zitten kijken, terwijl er allemaal mensen om je heen zitten.

Bouw voort op eerdere successen

Wat ging er toen goed? Hoe kun je dat gebruiken? Of wat ging er niet zo goed en wat kun je daarvan leren? Je hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Vaak is het niet zo dat we niet weten wat we moeten doen, maar dat we niet doen wat we weten.

Wees flexibel

Mocht je planning niet helemaal uitkomen, dan is het niet ‘verpest’. Het is geen reden om niet meer te plannen, er vanuit te gaan dat het niet lukt. Een planning is een leidraad. Enige flexibiliteit is heel normaal. Geef jezelf dus toestemming om gewoon menselijk te zijn.

Beloon jezelf nádat je wat hebt gedaan

Dus niet op voorhand jezelf belonen voor het idee dat je straks wat gaat doen. Of eerst even uitrusten om straks wat te kunnen doen, even moed en energie verzamelen. Die netflix aflevering ná je klus kijkt veel lekkerder!

Wees dus bewust van wie je bent en zoek uit wat wel en niet voor je werkt. Durf te proberen, durf te ontdekken. Te vallen en opstaan, alleen dan kom je vooruit.

Ik wens je veel succes en alle goeds!

Cora Vos

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *