Begeleiding School en studie

Veel AD(H)D’ers presteren onder hun niveau, onder hetgeen je op grond van hun intelligentie van ze zou mogen verwachten. Uit recent onderzoek blijkt dat dit zelfs bij 80% van de mensen met AD(H)D voorkomt en bij 30 tot 50% zelfs in ernstige mate.

AD(H)D en Studie: een lastige combinatie dus.
Een studie vraagt nu nét datgene wat voor een AD(H)D’er moeilijk is.  Plannen, samenwerken, keuze’s maken. Op een leeftijd waarin andere dingen nét zo belangrijk zijn.” Omgaan met vrienden, een relatie, een baan erbij. Groei naar zelfstandigheid. Het is veel. Soms té veel en wordt het overzicht verloren. Je wordt geacht (bijna) volwassen te zijn, maar kan dat (nog) niet waarmaken. Vaak leert jouw brein nét even anders. Dat is niet erg, samen gaan we op zoek naar de kracht van jouw brein. Samen gaan we op zoek naar wat voor jou wel werkt.

Opleidingen worden niet afgemaakt vanwege te weinig behaalde studiepunten of te lage aanwezigheid. Sommigen komen daardoor thuis te zitten, raken ontmoedigd. Hun directe omgeving heeft inmiddels hetzelfde gevoel. Anderen proberen de boel te redden, maar raken verstrikt in controle-gedrag. Vaak blijkt dat meer stress op te leveren dan daadwerkelijke resultaten. Ook zij raken ontmoedigd en ook bij hen weet hun directe omgeving het niet meer.

 Wat ik voor je kan betekenen

Studiebegeleiding richt zich op het beter kunnen volgen van je vervolgopleiding. Mijn opleiding en ervaring als onderwijspsycholoog, kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren .

We gaan aan de slag met planningsvaardigheden en time-management. Met uitzoeken hoe jij het beste de leerstof tot je neemt. Wat is voor jou een goede manier om te leren? Dit kan gewoon bij je thuis. Verblijf je voor je studie in het buitenland, dan doen we het via Skype. Samen gaan we na waar de knelpunten liggen en worden deze vaardigheden aangeleerd. Niet via een standaard methode, maar we gaan op zoek naar wat voor de persoon in kwestie werkt. Desgewenst ga ik mee naar je opleiding of stage-plek, om het beter functioneren daar samen vorm te geven.

Het gaat zelden alléén om leren plannen. Inzicht in jezelf in minstens zo belangrijk! Waarom doe je wat je doet. Wat maakt dat jij in je leven op dit moment in deze situatie zit? Wat wil en kan je ontwikkelen? Waar liggen je sterke en zwakke punten?

Samen gaan we op zoek naar antwoorden op belangrijke vragen. Zodat je je van daaruit weer kunt gaan ontwikkelen. Met meer inzicht in jezelf, zodat je zelf weer verder kunt.

Wat levert het je op?

– praktische adviezen, waardoor resultaten verbetert kunnen worden

– een werkmethode ontwikkelen die bij jou past

– meer inzicht in jezelf

– een betere basis om je toekomst mét ADD/ADHD aan te gaan

 Hoe werkt het

Allereerst maak je een kennismakingsgesprek. meestal is dat telefonisch. Dan kunnen we besluiten of ik iets voor je kan betekenen. Daarna zullen we aan de slag gaan. We bespreken waaraan we willen werken en hoe we dit zullen aanpakken.

Ik werk met de jong volwassene, dat is mijn cliënt. Maar ouders worden betrokken bij het proces. Wel uiteraard altijd in overleg met mijn cliënt.

Voor dit traject is niet persé een diagnose nodig.  Ook als je moeite hebt met het volgen of voltooien van een opleiding, kan je hiervoor begeleiding aanvragen.